Σελίδες

Παρασκευή 2 Οκτωβρίου 2015

Συζήτηση για το παιδικό βιβλίο με την Κ.Ντουντούμη από το Infokids

Η Ράνια Μπουμπουρή μάς συστήνει «Το τρελό τρελό αγρόκτημα» και μιλά για τα παιδικά βιβλία που όλοι έχουμε αγαπήσει


__________ (2)
Η Ράνια Μπουμπουρή είναι μια από τις δραστήριες συγγραφείς παιδικών βιβλίων που τόσο οι λιλιπούτειοι αναγνώστες όσο και οι γονείς τους έχουν ξεχωρίσει για την πένα της και για τις όμορφες ιστορίες τις οποίες μάς έχει χαρίσει.  Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε το νέο της βιβλίο  «Το τρελό τρελό αγρόκτημα» από τις εκδόσεις Ψυχογιός το οποίο είναι ιδανικό δώρο για τα παιδιά ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας των Ζώων που τιμάται την Κυριακή 4 Οκτωβρίου. Το Infokids.gr συνάντησε την γλυκιά συγγραφέα η οποία μας μιλήσε για την πορεία της στο χώρο της παιδικής λογοτεχνίας αλλά και μάς αποκάλυψε πολλά μυστικά για να κάνουν οι γονείς τα παιδιά να αγαπήσουν τα βιβλία!
Πόσο εύκολο/ δύσκολο είναι να γράψει κάποιος ένα παιδικό βιβλίο;
Είναι και δύσκολο αλλά και εύκολο. Από τη στιγμή που το αγαπάς, το έχεις μέσα σου, έχεις κλίση και είναι πραγματικά αυτό που ζητάς είναι εύκολο. Είναι δύσκολο γιατί η έκταση του κειμένου κι ας είναι σχετικά μικρή απαιτεί δομή , πρέπει να είσαι στοχευμένος σε αυτό που θέλεις να πεις χωρίς διδακτισμό προφανέστατο, χωρίς να χρησιμοποιείς λόγο που απωθεί το παιδί. Βέβαια υπάρχουν και ορισμένες περιπτώσεις που και ο απλοϊκός λόγος ξενίζει τον μικρό αναγνώστη. Εν ολίγοις θα πρέπει να είσαι απλός και κατανοητός χωρίς να είσαι απλοϊκός και να είσαι ουσιαστικός
 Πώς μια δημοσιογράφος αποφασίζει να ασχοληθεί με την παιδική λογοτεχνία;
Επιτρέψτε μου να αναφερθώ εκ νέου στο θέμα της κλίσης. Σπούδασα δημοσιογράφος αλλά ασχολήθηκα επαγγελματικά με το βιβλίο ως επιμελήτρια εκδόσεων. Ούσα λοιπόν επιμελήτρια περνούσαν από τα χέρια πολλά βιβλία και είδα ότι αυτό που μου έκανε κέφι να διαβάζω ήταν το παιδικό βιβλίο. Τώρα όσον αφορά τα παιδικά βιβλία με στίχους αυτό οφείλεται στο ταλέντο που είχα από μικρή στο να γράφω στιχάκια. Μάλιστα σαν μαθήτρια της Στ Δημοτικού είχα βραβευθεί με Πανελλήνιο Βραβείο Ποίησης. Μας είχαν ζητήσει στο σχολείο να γράψουμε μια έκθεση εγώ αποφάσισα να γράψω ένα ποίημα και κάπως έτσι βραβεύτηκα. Το έμφυτο λοιπόν ταλέντο ακολούθησε με έναν μαγικό τρόπο και την επαγγελματική μου πορεία ως συγγραφέας.
Ποιο είναι το πιο πολύτιμο πράγμα που έχετε αποκομίσει με την επαφή σας με τους λιλιπούτειους αναγνώστες;
Αυτό που μου αρέσει πάντα στα παιδιά είναι τα βλέμματά τους. Στην αρχή απορούν , είναι βαριεστημένα ιδίως τα μικρότερης ηλικίας που πολλές φορές δεν ξέρουν τι ήρθαν να δουν και να ακούσουν στις εκάστοτε παρουσιάσεις βιβλίων. Αυτό όμως που έχω παρατηρήσει στις δικές μου παρουσιάσεις είναι στο τέλος μαγνητισμένα πρόσωπα , ορισμένα παιδάκια κρέμονται από τα χείλη μου . Στο σημείο αυτό θα ήθελα να αναφέρω ότι στις παρουσιάσεις όταν επιστρατεύω το βιβλίο «Κοιμήσου μαζί μου, μαμά» για να τραβήξω το ενδιαφέρον των άτακτων παιδιών μπορώ να σας πω με βεβαιότητα ότι μετά από λίγε γραμμές τα πιτσιρίκια γίνονται «αρνάκια» . Δεν ξέρω το πώς και το γιατί αλλά το έχω παρατηρήσει και βλέπω ότι πάντα πιάνει. Όταν έχουμε παρουσιάσεις που εμπεριέχουν παράσταση του βιβλίου «Μια τρελή τρελή αλφαβήτα» τα παιδιά φεύγουν πετώντας όπως και οι γονείς τους. Αυτές τις στιγμές τις κρατάω σαν θησαυρό στη μνήμη μου.
Στα τελευταία σας βιβλία έχετε δώσει ιδιαίτερη έμφαση στην εικονογράφηση και στο CD που συνοδεύει την έκδοση. Θεωρείτε ότι το CD βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τα μηνύματα του βιβλίου ή το CD αποτελεί άλλη μια δραστηριότητα που προσφέρετε με τα βιβλία σας;
Η «τρελή» τριλογία στην οποία αναφέρεστε (σημ. «Μια τρελή τρελή αλφαβήτα», «Ένα τρελό τρελό αριθμητάρι» και το «Ένα τρελό τρελό αγρόκτημα»)  αποσκοπεί στη διασκεδαστική μάθηση. Τα εν λόγω βιβλία συνοδεύονται από CD γιατί έχουμε διαπιστώσει ότι η μελοποίηση βοηθά το παιδί να μάθει πιο εύκολα. Πόσο μάλλον όταν μιλάμε για πλήρη ενορχήστρωση με σπουδαίες ερμηνείες σαν αυτές των καλλιτεχνών που μας έχουν τιμήσει με την παρουσία τους. Μάλιστα για τη δύναμη της μελωδίας πάντα αναφέρω το παράδειγμα του Νίκου Καββαδία. Δεν ξέρω πόσοι θα γνώριζαν το σπουδαίο ποιητή αν δεν είχε μελοποιήσει τους στίχους ο Μικρούτσικος. Πάντα την ποίηση τη βοηθά η μελοποίηση. Ιδιαίτερα τα παιδιά ,όπως έχω αντιληφθεί και από τις κόρες μου, μαθαίνουν ευκολότερα ένα τραγούδι παρά ένα ποίημα.
«Ο φίλος μου, ο ύπνος», «Ο μπαμπάς είναι άνεργος», «Στο γιογιό με τη γιαγιά», «Η μάχη της οδοντόβουρτσας». Στα βιβλία σας καταπιάνεστε με θέματα που απασχολούν πολλούς γονείς αναφορικά με τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών. Εμπνέεστε από αντίστοιχα βιώματα που έχετε αντιμετωπίσει με τις κόρες σας;
Όταν ξεκίνησα να γράφω για παιδιά , ήθελα να γράψω κάτι χρήσιμο για να τους μείνει, δεν γράφω κάτι απλά και μόνο για να εκδώσω νέο βιβλίο χωρίς ουσιαστικό περιεχόμενο. Θέλω με το βιβλίο να συμπαραστέκομαι τρόπον τινά στο παιδί σε κάποια του προσπάθεια είτε αφορά την ατομική του υγιεινή είτε την προσκόλληση σε ένα αντικείμενο , πώς να το βοηθήσω να περάσει στο επόμενο στάδιο όπως είναι η πιπίλα, είτε να μάθει κάτι όπως η εκπαίδευση στο γιογιό. Σίγουρα βοηθά το γεγονός ότι είμαι μητέρα οπότε γνωρίζω από πρώτο χέρι τις ανάγκες των παιδιών αλλά και πριν γίνω μητέρα είχα δει τι υπάρχει στην αγορά αναφορικά με τα θεματολογία των παιδικών βιβλίων. Σίγουρα η καθημερινότητα με τις κόρες μου μού δίνει ιδέες. Ακόμα και τώρα αν τις αφήσω  και δεν τους υπενθυμίσω θέματα προσωπικής υγιεινής όπως η οδοντόβουρτσα μπορεί να μην θέλουν να τα πλύνουν. Έχουμε όμως τη βοηθό μας τη Μαριτίνα, (αναφορά στο βιβλίο «Η μάχη της οδοντόβουρτσας»).
Θεωρείτε ότι τα παραμύθια είναι ένας εύσχημος τρόπος να μιλήσουμε στα παιδιά για θέματα και συμπεριφορές χωρίς να νιώθουν ότι καταπιέζονται και ότι κάτι τους επιβάλλεται με το έτσι θέλω;
Πολύ όμορφα και χαλαρά διαβάζουμε ένα βιβλίο παρέα με τα παιδιά μας. Σε καμία περίπτωση δεν βάζουμε ένα πρόγραμμα αυστηρό τύπου «Κάθε βράδυ έχουμε ανάγνωση». Η κάθε οικογένεια κάνει τον προγραμματισμό της και όταν το παιδί είναι χαλαρό και έχει όρεξη διαβάζουμε παρέα. Είναι σημαντικό ο γονιός να είναι χαλαρός, να μην έχει ένταση στη φωνή «Έλα έλα να διαβάσουμε για να τελειώνουμε» γιατί το παιδί το εισπράττει όλο αυτό. Η ανάγνωση πρέπει να είναι μια διαδικασία όμορφη.
__________ (3)
Με ποια κριτήρια πρέπει να διαλέγουν οι γονείς τα αναγνώσματα των παιδιών;
Είναι γεγονός ότι υπάρχει ένας κυκεώνας παιδικών βιβλίων. Όταν ένας γονιός μπει στο βιβλιοπωλείο για να διαλέξει ένα βιβλίο να αγοράσει χάνεται μέσα στις τόσες πολλές επιλογές. Ο γονιός πρέπει να αφιερώσει αρκετό χρόνο, να πηγαίνει σε βιβλιοπωλεία ώστε να βλέπει τα βιβλία που κυκλοφορούν και να διαβάσει το βιβλίο πριν το δώσει στο παιδί γιατί κακά τα ψέματα κυκλοφορούν πολλά βιβλία που κάθε άλλο παρά κατάλληλα είναι για τους μικρούς αναγνώστες.
Πώς θα καταφέρουν οι γονείς να στρέψουν τη προσοχή των παιδιών από το tablet και την τηλεόραση σε ένα βιβλίο;
Υπάρχει ένα μυστικό για να επτύχει αυτό αλλά δεν ξέρω κατά πόσο θα αρέσει στους γονείς. Να αφήσουν και οι γονείς το ταμπλετ και την τηλεόραση στην άκρη και να διαβάσουν ένα βιβλίο. Τα παιδιά δεν παίρνουν παράδειγμα μόνο από αυτά που τους λέμε αλλά και από που βλέπουν. Αν βλέπουν το γονιό τους να κάθεται στον καναπέ και να διαβάζει ένα βιβλίο θα κάνουν και εκείνα το ίδιο καθισμένα δίπλα του. Καλή η τεχνολογία αλλά αν θέλουμε να έχει ισορροπία η ζωή μας θα πρέπει να διαβάζουμε βιβλία.
9786180112016_hd
 Μιλήστε μας για το νέο σας βιβλίο «Ένα τρελό τρελό αγρόκτημα». 
Αποφάσισα να ασχοληθώ θεματολογικά με το αγρόκτημα μετά από μια επίσκεψη  με τις κόρες μου στο χωριό του άντρα μου στις Σέρρες κατά τη διάρκεια των πασχαλινών διακοπών. Εκεί είδαμε μια γαλοπούλα σε μια αυλή. Τότε η 7χρονη και η 5χρονη δεν μπορούσαν να καταλάβουν τι πουλί ήταν αυτό. Η μια έλεγε περίεργος κόκορας, παγώνι που δεν έχει φτερά και μου έκανε εντύπωση πώς ενώ διαβάζουν βιβλία και πάμε σε ζωολογικό κήπο δεν μπορούσαν να αντιληφθούν τη γαλοπούλα. Σκέφθηκα να γράψω μια συλλογή βασισμένη στα ζώα που θα αναδεικνύει τη συνύπαρξη με τον άνθρωπο αλλά και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε ζώου. Έγραψα λοιπόν μια ιστορία όπου δυο παιδάκια από την Αθήνα πάνε στους παππούδες στο χωριό, βλέπουν τα ζώα αλλά τα αντιμετωπίζουν ως παιχνίδια και έτσι τα ζώα αποφασίζουν να πουν ένα τραγούδι που αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά του καθενός εξ αυτών. Η μελοποίηση έγινε από τον Αλκιβιάδη Κωνσταντόπουλο και το τραγούδι κάθε ζώου το ερμηνεύει και άλλος τραγουδιστής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου