Σελίδες

Παρασκευή 24 Ιανουαρίου 2014

Μια τρελή τρελή Αλφαβήτα: παρουσίαση στον Μαγικό Κόσμο του Παιδικού Βιβλίου


Μια ιστορία θα σας πω…
Μια τρελή τρελή ΑΒ
Συγγραφέας: Ράνια Μπουμπουρή
Εικονογράφος: Χρύσα Σπυρίδωνος
Μουσική επιμέλεια: Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος
Εκδόσεις: Ψυχογιός
Χρονολογία έκδοσης: Οκτώβριος 2013
Είναι αλήθεια ότι δεν υπάρχουν πολλά βιβλία ποίησης για παιδιά. Ίσως γιατί το εγχείρημα να γράψει κάποιος ποιήματα που να απευθύνονται σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα περιορίζει σε μεγάλο βαθμό τον συγγραφέα – ποιητή αλλά και ενέχει αρκετούς και σοβαρούς κινδύνους.
Ας τα πάρουμε όμως ένα ένα τα θέματα για να μην μπερδευόμαστε.
Το βιβλίο που κρατάω στα χέρια μου περιέχει είκοσι πέντε ποιήματα για παιδιά. Κάθε ποίημα έχει ως θέμα του ένα γράμμα από την αλφάβητο και υπάρχει και ένα τελευταίο ποίημα που αναφέρεται σε όλα τα γράμματα. Το θέμα, λοιπόν, που κινείται η συγγραφέας είναι αυστηρά ορισμένο. Παράλληλα με το θέμα, σαφής και σφιχτή είναι και η δομή και η μορφή των ποιημάτων. Όλα τα ποιήματα είναι με τέσσερις τετράστιχες στροφές που ακολουθούν σε όλη την πορεία τον ίδιο ρυθμό – βηματισμό. Αυτά όλα είναι στοιχεία που περιορίζουν πολύ την ελευθερία που έχει η συγγραφέας ενώ ταυτόχρονα δίνουν ένα σαφές και ασφαλές πλαίσιο στους αναγνώστες. Γιατί, όσο κι αν έχει αλλάξει ο τρόπος που αντιμετωπίζεται η ποίηση (ως μορφή, μέτρο, περιεχόμενο, γλώσσα, κ.λπ.) στους ενήλικες, στις ηλικίες αυτές που γίνεται η πρώτη επαφή με το είδος, καλό είναι το πλαίσιο ως προς τη μορφή και το μέτρο να παραμένουν -για αρχή- σταθερά ώστε να διαφοροποιούν το είδος από όλα τα υπόλοιπα.
Ας δούμε τώρα τη χρήση της γλώσσας και το περιεχόμενο των ποιημάτων. Από την εμπειρία μου ως δασκάλα, μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι ένας λόγος που η ποίηση απωθείται από τα παιδιά είναι επειδή τόσο η γλώσσα όσο και το νόημα δυσκολεύουν τα παιδιά στην κατανόηση αυτών που διαβάζουν: η γλώσσα χρησιμοποιείται στην πιο δύσκολη μορφής της ενώ το περιεχόμενο είναι δοσμένο με σύνταξη που δεν βοηθάει έναν άνθρωπο στη φάση που προσπαθεί να μάθει τη δομή μιας γλώσσας. (Βέβαια, υπάρχει και το άλλο άκρο στο οποίο συμπεριλαμβάνονται ποιήματα – τραγούδια που ενώ αποστηθίζονται εύκολα, το περιεχόμενό τους είναι τόσο απλοϊκό και προφανές που καταλήγουν να υποτιμούν τη νοημοσύνη των παιδιών και να γελοιοποιούν την ποίηση ως είδος.) Στην περίπτωσή μας δεν ισχύει τίποτα από τα δύο. Η χρήση της γλώσσας είναι σε πλαίσια που μπορούν τα παιδιά να κατανοήσουν με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Το περιεχόμενο, αντίστοιχα, είναι δοσμένο με ευχάριστο και παιγνιώδη τρόπο. Κάθε γράμμα είναι ήρωας σε ένα ποίημα και αποτελεί μια ξεχωριστή αστεία ιστορία: το Β βιάζεται να πάει βόλτα, το Δ θέλει να μας πει τι διαβάζει, το Μ είναι μάγειρας σπουδαίος, το Τ τραγουδάει και παίζει στο πάρκο, το Υ φυσάει και αναστενάζει επειδή φοβάται να πιάσει δυο μήλα απ’ τη μηλιά… Όλες οι ιστορίες ξεχωριστές και μη προβλέψιμες. Συνδέονται νοηματικά ως προς το θέμα τους αλλά όχι ως προς το περιεχόμενο της κάθε ιστορίας. Μπορούν πολύ εύκολα να αγγίξουν την πραγματικότητα των παιδιών αλλά ακόμα περισσότερο τη φαντασία τους. Ευτράπελες καταστάσεις που φέρνουν γέλιο και ανακατεύουν στοιχεία της πραγματικότητας με φανταστικές καταστάσεις. Λείπει εντελώς ο διδακτισμός και η κοινοτυπία ενώ ταυτόχρονα ο αναγνώστης αντιμετωπίζεται με σεβασμό. Η ποίηση αλλά και όποιο άλλο είδος λογοτεχνίας που απευθύνεται σε παιδιά δεν σημαίνει ότι λόγω χαμηλότερου ορίου ηλικίας είναι είδος πιο εύκολο ή με λιγότερες απαιτήσεις ή ευτελές ως προς τα άλλα. Αντίθετα, αν αντιμετωπιστεί έτσι κινδυνεύει να γελοιοποιηθεί και να χάσει την αξία και τον ρόλο του.
Εδώ, λοιπόν, η Ράνια Μπουμπουρή έχει γράψει ένα βιβλίο που ανταποκρίνεται σε όλες τις απαιτήσεις του είδους ανεβάζοντας πολύ τον πήχη σε όποιον θα δοκιμάσει να κάνει κάτι αντίστοιχο.
Κοντά στα ποιήματα είναι και η εικονογράφηση. Η Χρύσα Σπυρίδωνος μένει πιστή και ακολουθεί κάθε ποίημα. Με χαρούμενα και έντονα χρώματα και συνδυασμούς δίνει τόσο στα παιδιά που ακούν (μη αναγνώστες) όσο και στα παιδιά που αρχίζουν να διαβάζουν το έναυσμα να βρουν, να δουν – οπτικοποιήσουν και να γελάσουν με την κατάσταση που περιγράφει κάθε ποίημα.
Στα ίδια πλαίσια κινείται και το CD που έχει το βιβλίο. Ο Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος έχει μελοποιήσει κάθε ποίημα που τραγουδιέται από γνωστούς Έλληνες ερμηνευτές με τη συμμετοχή της παιδικής χορωδίας του τρίτου δημοτικού σχολείου Βούλας «VivaVoce».   

Πηγή: 
http://kosvoice.gr/%CE%BF-%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B8%CE%B1-%CF%83%CE%B1%CF%82-%CF%80%CF%89/item/16651-%CE%BF-%CE%BC%CE%B1%CE%B3%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CF%82-%CE%BA%CF%8C%CF%83%CE%BC%CE%BF%CF%82-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%8D-%CE%B2%CE%B9%CE%B2%CE%BB%CE%AF%CE%BF%CF%85-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1-%CE%B8%CE%B1-%CF%83%CE%B1%CF%82-%CF%80%CF%89%E2%80%A6-%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%BB%CE%AE-%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%BB%CE%AE-%CE%B1%CE%B2

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου