Σελίδες

Παρασκευή 24 Μαΐου 2013

Η μάχη της οδοντόβουρτσας: κριτική

Η πρώτη μου κριτική για τη Μάχη της Οδοντόβουρτσας, από μία βιβλιοφάγο θεία και νονά:

Τετάρτη, 22 Μαΐου 2013

Η μάχη της οδοντόβουρτσας - Ράνια Μπουμπουρή (Εκδόσεις Ψυχογιός, Μάιος 2013)


Γράφει η Μιρέλα Σταυρινού


Τα νήπια και τα παιδιά έχουν μικρές-μικρές και παράλογες για εμάς τους «μεγάλους» φοβίες. Όπως και ιδιορρυθμίες. Θα μου πείτε… εδώ εμείς οι μεγάλοι και έχουμε, τα παιδιά δεν θα έχουν;

Με τη μόνη διαφορά ότι για τις φοβίες των παιδιών υπάρχουν τα υπέροχα βιβλιαράκια της καλής μας φίλης και συγγραφέως παιδικών βιβλίων Ράνιας Μπουμπουρή. Βιβλιαράκια που τα βοηθούν να εξοικειωθούν με το καθετί τα τρομάζει και – γιατί όχι; - να το ξεπεράσουν κιόλας. Η Ράνια είναι και μανούλα, οπότε κάτι παραπάνω ξέρει από εμένα.
 
Και, όπως έκανε στο παρελθόν με το «φλέγον» θέμα της τουαλέτας («Στο γιογιό με τη γιαγιά»), την συχνά ενοχλητική επιμονή κάποιων νηπίων να κοιμούνται τακτικά με τη μαμά τους («Κοιμήσου μαζί μου, μαμά!»), αλλά και το θέμα αποχωρισμού της πιπίλας («Πιπίλα μου γλυκιά»), έτσι και τώρα με το ολοκαίνουριο βιβλιαράκι της, που ήδη έγινε ένα από τα αγαπημένα της ανιψούλας μου. Μέσα σε λιγότερο από 2 μέρες, έμαθε να τραγουδά το ποιηματάκι του βιβλίου:

Βουρτσίζω αριστερά,
Βουρτσίζω δεξιά,
Βουρτσίζω πίσω πίσω,
Βουρτσίζω και μπροστά!

Ας αναφέρουμε όμως λίγα λόγια για την πλοκή:

Η Μαριτίνα βαριέται φοβερά το πλύσιμο των δοντιών.
«Αχ, τι ωραία που θα ήταν να μην υπήρχαν οδοντόβουρτσες και οδοντόκρεμες!, σκεφτόταν η Μαριτίνα, ξαπλωμένη κάτω από το πουπουλένιο πάπλωμα. Ώσπου ο ύπνος ήρθε και την τύλιξε τρυφερά στην αγκαλιά του».

Ένα βράδυ όμως, βλέπει ένα παράξενο όνειρο. Η αρχοντοπούλα Οδοντόβουρτσα κινδυνεύει να χάσει τον αγαπημένο της πρίγκιπα Χαμόγελο, επειδή η κυρα-Ουλίτιδα τον προορίζει για την κόρη της, την Τερηδόνα.
«Δοκίμασε από τούτο δω, μικρή και ανόητη Οδοντόβουρτσα, και μετά να σε δω να ορέγεσαι πρίγκηπες και μεγαλεία. Τα δόντια σου θα κιτρινίσουν, θα μαυρίσουν, θα σαπίσουν και θα σ’αφήσουν! Ο Χαμόγελος δε θα θέλει να σε δει μήτε ζωγραφιστή. Ουάαα χα χα χα χα!, ξέσπασε σ’ ένα γέλιο μοχθηρό».

Τι λέτε πως θα κάνει η Μαριτίνα;

Το έχω ξαναγράψει όταν μιλώ για παιδική λογοτεχνία, η ανάγνωση βιβλίων προσχολικής ηλικίας για χάρη της μικρής Βαλέριας μού κάνει πολύ καλό. Γιατί με γυρνά πίσω στα παιδικά μου χρόνια. Θυμάμαι τις πρωτόγνωρες χαρές που έζησα τότε όταν πρωτοερχόμουν σε επαφή με το καθετί του κόσμου ετούτου. Τα παιδιά ενθουσιάζονται εύκολα, με πράγματα μικρά. Μακάρι να ήμασταν και εμείς έτσι. Μαζί με τα όμορφα, θυμάμαι και τις φοβίες μου, πολλές από τις οποίες εξακολουθούν να είναι παρούσες μέχρι και σήμερα στη ζωή μου.
Ως παιδί ήμουν φοβιτσιάρικο και με διάφορες ιδιοτροπίες – ευτυχώς η ανιψούλα μου δεν μου έμοιασε σε αυτό. Η Βαλέρια τρελαίνεται να βουρτσίζει τα δοντάκια της κάθε βράδυ, όπως ακριβώς κάνει και η μαμά της.

Αλλά αν το παιδάκι σας βαριέται την όλη διαδικασία – όπως τη βαριόμουν κι εγώ μέχρι μια μεγάλη ηλικία και κατά συνέπεια φορτώθηκα αμέσως-αμέσως το πρόβλημα της ουλίτιδας, μαζί με ένα σωρό σφραγίσματα – τότε αξίζει και με το παραπάνω να αποκτήσετε το τοσοδούλικο αυτό βιβλιαράκι. Θα βοηθήσει πολύ να πείσετε το μικρό σας ότι πραγματικά αξίζει τον κόπο να βουρτσίζει τα δοντάκια του συστηματικά.

Και φυσικά θα το λατρέψετε και εσείς, είναι τόσο καλογραμμένο και με λόγο που ρέει αβίαστα και χαριτωμένα σαν γλυκό τραγούδι. 

 
Λίγα λόγια για την συγγραφέα:
Η Ράνια Μπουμπουρή είναι επιμελήτρια εκδόσεων και μεταφράστρια. Γεννήθηκε το 1974 στο Καρπενήσι, όπου πέρασε ξέγνοιαστα παιδικά χρόνια με πολλά γέλια και πολλούς καβγάδες με τις τέσσερις αδερφές της.
Στις Πανελλήνιες πέρασε πρώτη στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε. του Α.Π.Θ., όπου αρίστευσε στα μαθήματα λόγου και φιλοσοφίας με καθηγητές τους Δ.Ν. Μαρωνίτη και Γ. Βώκο αντίστοιχα.

Λατρεύει την παιδική λογοτεχνία, είναι μέλος του ελληνικού τμήματος της ΙΒΒΥ (International Board Books for Young People) και της SCBWI (Society of Children’s Book Writers and Illustrators).

Έχει βραβευτεί με τον Έπαινο Ποίησης της Γυναικείας Λογοτεχνικής Συντροφιάς. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφτείτε το ιστολόγιό της : http://raniouska.blogspot.gr
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου